Dag: dinsdag (om de week)
Tijd: 13:15 - 15:00 uur

Bij mindfulness denken mensen vaak dat het er om gaat dat je 'in het hier en nu leeft'. Maar hoe kan je dat, als je het gevoel hebt dat je overspoeld wordt door verdriet, pijn, vermoeidheid?

Het belangrijkste woord in de zin dat je 'in het hier en nu leeft' is het woord 'leeft', van het werkwoord leven. Leven is wat er gebeurt, wat je doet, dit kun je niet stoppen. En het hier en nu is elk moment, want ieder moment dat je ervaart is 'hier en nu'. Waar het om gaat is hoe je leeft in het hier en nu. Hoe ga je om met je verdriet, pijn, angst, vermoeidheid, onzekerheid en ga zo maar verder. Want dit zijn nu eenmaal zaken die je niet (meteen) kunt veranderen. En kan je dit dan accepteren?

Mindfulness betekent het helemaal aanwezig zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier en nu plaatsvindt. Het niet oordelen is het moeilijkste onderdeel van mindfulness maar vergemakkelijkt acceptatie van wat er is. Het geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om te genieten van kleine dingen in je leven ondanks het feit dat er grote problemen spelen.

De training mindfulness bestaat uit 8 lessen. Er worden concentratie- en aandachtoefeningen gedaan en milde lichaamsbeweging. Daarnaast wisselen we ervaringen uit op een mindful manier waarbij we niet in gaan op de inhoud van gedachten en gevoelens die we tijdens het oefenen of in het dagelijkse leven tegen komen. De training is geen gespreksgroep. Jij bepaalt wat je wel of niet vertelt.

Thuis worden er ook oefeningen gedaan tijdens de training; deze oefeingen duren 30 tot 45 minuten. Hier kun je speciaal voor gaan zitten maar je kunt de mindfulness ook integreren in je dagelijkse leven.