Mindfulness

sigridBij mindfulness denken mensen vaak dat het er om gaat “dat je in het hier en nu leeft”. Maar hoe kan je dat, als je het gevoel hebt dat je overspoeld wordt door verdriet, pijn, vermoeidheid?

Het belangrijkste woord in de zin “dat je in het hier en nu leeft” is het woord “ leeft”, van het werkwoord leven. Leven is wat er gebeurt, wat je doet, dit kun je niet stoppen. En het “hier en nu” is elk moment, want ieder moment dat je ervaart is “hier en nu”. Waar het om gaat is hoe je leeft in het hier en nu. Hoe ga je om met je verdriet, pijn, angst, vermoeidheid, onzekerheid en ga zo maar verder. Want dit zijn nu eenmaal zaken die je niet (meteen) kunt veranderen. En kan je dit dan accepteren?

Mindfulness betekent het helemaal aanwezig zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier en nu plaatsvindt. Het niet oordelen is het moeilijkste onderdeel van mindfulness maar vergemakkelijkt acceptatie van wat er is. Het geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om te genieten van kleine dingen in je leven ondanks het feit dat er grote problemen spelen.

Dit is wat ik je hoop te brengen met deze Mindfulness cursus. Ik ben Sigrid Reinders-olde Scheper en ik ben als verpleegkundige werkzaam op de polikliniek neurologie van het BovenIJ ziekenhuis te Amsterdam. Mijn ervaringen als verpleegkundige, in combinatie met mijn persoonlijke levenservaring, hebben mij er toe aangezet om te zoeken naar mogelijkheden om meer voor mezelf maar ook meer voor anderen te betekenen. Dit resulteerde in een opleiding tot hypnotiseur, vervolgens Mindfulness- en Compassiecoach en uiteindelijk tot de oprichting van mijn eigen praktijk Dayá-Samadhi.
dayaDe training bestaat uit 8 lessen op dinsdagmiddag van 13.15 tot 15.00 uur, inclusief pauze. Ik geef concentratie- en aandachtoefeningen en milde lichaamsbeweging. Daarnaast wisselen we ervaringen uit op een mindful manier waarbij we niet in gaan op de inhoud van gedachten en gevoelens die we tijdens het oefenen of in het dagelijkse leven tegen komen. De training is geen gespreksgroep. Jij bepaalt wat je wel of niet vertelt.

Daarnaast vraag ik je om iedere dag 30 tot 45 minuten in te ruimen voor het doen van oefeningen. Hiervoor kun je speciaal “gaan zitten” maar je kunt de mindfulness ook integreren in je dagelijkse leven.

De oefeningen stuur ik per voorkeur via een email maar  je krijgt ze ook van mij op een USB stick of CD.

Dit bericht is geplaatst in aanbod, psychosociale begeleiding. Bookmark de permalink.